Ny lov om tidsregistrering pr. 1. juli 2024

Ny lov om tidsregistrering

1. juli 2024 træder en ny lov om tidsregistrering i kraft, der gør det lovpligtigt for alle virksomheder at indføre et system til at registrere den enkelte medarbejders daglige arbejdstid.


Kort om loven

Lovforslaget udspringer af en EU-dom, "Deutsche Bank"-sagen, fra 2019, hvor det blev besluttet, at EU-medlemslande skal påkræve arbejdsgivere at anvende et system, der kan dokumentere, om arbejdstidsreglerne overholdes. Deutsche Bank blev sagsøgt af den spanske fagforening CCOO fordi, de ikke kunne sikre, at arbejdstidsreglerne blev overholdt. Loven indføres således for at gøre det nemmere at beskytte medarbejdernes rettigheder - 48-timers-reglen, 11-timers-reglen og én ugentlig fridag - og ikke for at overvåge medarbejderne.

Den 23. januar 2024 blev lovforslaget behandlet og vedtaget i Folketinget.

Fordele ved et digitalt program

Det kan være en fordel at implementere et program, hvor timerne kan registreres - ikke kun for at overholde loven, men også for at lette administrationen. Når timerne registreres digitalt, får du et opslagsværk, som er let at søge og sortere i. Det giver bedre overblik, dobbeltindtastning undgås, og du minimerer risikoen for fejl.

Kan arbejdstid registreres i et ordresystem?

Et ordre- og lagerstyringssystem, som Tracelink, tilbyder simpel tidsregistrering. Loven kræver i sin simpelhed, at der registreres, hvor lang tid medarbejderne er på arbejde, så deres rettigheder overholdes - det kan man i Tracelink.

  • Systemet kan måle daglig og ugentlig arbejdstid
  • Systemet er objektivt, pålideligt og tilgængeligt
  • Medarbejderne har adgang til registreringer
  • Oplysningerne arkiveres i op til 5 år

Fordelen ved at registrere tid i et ordresystem er imidlertid, at tidsregistreringerne også kan laves på ordreniveau, så du efter ordrens afslutning har et datasæt, der kan bruges til statistik og analyse af arbejdseffektiviteten. Det skaber grundlag for bedre beslutningstagning. På lang sigt betyder det, at du får indsigt i en række nøgleparametre, der kan hjælpe dig med at optimere din virksomheds performance.

Start/stop

I Tracelink kan medarbejderne registrere, hvornår de kommer og går ved hjælp af mobil eller tablet. De logger blot ind på deres brugerprofil og klikker "Start registrering", når de kommer og "Stop registrering", når de går hjem. Dermed er deres arbejdstid registreret i systemet.

Lønberegning

Timeregistrering i Tracelink er baseret på lønprofiler, der sættes op efter den enkelte medarbejders aftale eller f.eks. deres overenskomst. Baseret på den tid medarbejderne registrerer, kan Tracelink lave en lønberegning, som nemt kan læses ind i et lønsystem, såsom Dataløn eller Danløn.


Hvis du ønsker at afklare, hvorvidt Tracelink kan optimere jeres arbejde, er du velkommen til at kontakte os.

Marts 2024

For rådgivning kan vi kontaktes på

Timeregistrering kan købes sammen med ordrestyring
eller som en del af vores brancheløsninger


Realtidsdata giver adgang til bedre beslutningstagning

Brugerdefinerede rapporter giver indsigt i nøgleparametre

Lønberegning er kompatibel med dit lønsystem

Support og træning sikrer dig optimal udnyttelse