Ny lov om tidsregistrering
1. juli 2024 træder en ny lov om tidsregistrering i kraft, der gør det lovpligtigt for alle virksomheder at indføre et system til at registrere den enkelte medarbejders daglige arbejdstid.
Kort om loven
Lovforslaget udspringer af en EU-dom, "Deutsche Bank"-sagen, fra 2019, hvor det blev besluttet, at EU-medlemslande skal påkræve arbejdsgivere at anvende et system, der kan dokumentere, om arbejdstidsreglerne overholdes.
- Systemet skal kunne måle daglig og ugentlig arbejdstid
- Systemet skal være objektivt, pålideligt og tilgængeligt
- Medarbejderne skal have adgang til registreringer
- Oplysningerne skal arkiveres i op til 5 år
Deutsche Bank blev sagsøgt af den spanske fagforening CCOO fordi, de ikke kunne sikre, at arbejdstidsreglerne blev overholdt. Loven indføres således for at gøre det nemmere at beskytte medarbejdernes rettigheder - 48-timers-reglen, 11-timers-reglen og én ugentlig fridag - og ikke for at overvåge medarbejderne.
Den 23. januar 2024 blev lovforslaget behandlet og vedtaget i Folketinget.
Hvad skal registreres?
Lovkravet kræver, at medarbejdernes daglige arbejdstid skal registreres, hvis den adskiller sig fra den aftalte arbejdstid. Det betyder, at det kun er afvigelser fra den planlagte arbejdstid, der reelt behøver at blive registreret. Tidspunktet for, hvornår arbejdet udføres, er derfor irrelevant. En afvigelse kan dog både være, at der arbejdes flere eller færre timer end aftalt. Derfor vil det ofte ikke være nok kun at registrere, når medarbejderen arbejder mere end den aftalte arbejdstid.
Fordele ved et digitalt program
Det kan være en fordel at implementere et program, hvor timerne kan registreres; ikke kun for at overholde loven, men også for at lette administrationen. Når timerne registreres digitalt, får du et opslagsværk, som er let at søge og sortere i. Det giver bedre overblik, dobbeltindtastning undgås, og du minimerer risikoen for fejl.
Kan arbejdstid registreres i et ordresystem?
Et ordre- og lagerstyringssystem, som Tracelink, tilbyder simpel tidsregistrering. Fordelen ved at registrere tid i et ordresystem er imidlertid, at tidsregistreringerne også kan laves på ordreniveau, så du efter ordrens afslutning har et datasæt, der kan bruges til statistik og analyse af arbejdseffektiviteten. Det skaber grundlag for bedre beslutningstagning. På lang sigt betyder det, at du får indsigt i en række nøgleparametre, der kan hjælpe dig med at optimere din virksomheds performance.
Profiltid
I Tracelink kan medarbejderne registrere, hvornår de kommer og går ved hjælp af mobil eller tablet. De logger blot ind på deres brugerprofil og klikker "Start registrering", når de kommer og "Stop registrering", når de går hjem. Dermed er deres arbejdstid registreret i systemet.
Lønberegning
Timeregistrering er baseret på lønprofiler, der sættes op efter den enkelte medarbejders aftale eller f.eks. deres overenskomst. Baseret på den tid medarbejderne registrerer, kan Tracelink lave en lønberegning, som nemt kan læses ind i et lønsystem, såsom Dataløn eller Danløn.
Hvis du ønsker at afklare, hvorvidt Tracelink kan optimere jeres arbejde, er du velkommen til at kontakte os.
Marts 2024
Timeregistrering kan købes sammen med ordrestyring
eller som en del af vores brancheløsninger
Realtidsdata giver adgang til bedre beslutningstagning
Brugerdefinerede rapporter giver indsigt i nøgleparametre
Lønberegning er kompatibel med dit lønsystem
Support og træning sikrer dig optimal udnyttelse